Oprema za hibridno poučevanje

Iz učilnic smo se selili za domače ekrane in kamere, nato nazaj v učilnice in spet domov. Zdaj smo se nekako ustalili nazaj v učilnicah, a je praksa v učilnicah danes takšna, da lahko marsikateri učenec doma v karanteni sledi pouku, ne more pa obiskovati šole. Zato se verjetno marsikdo sprašuje, kako bi lahko omogočili spremljanje pouka tistim, ki so doma.

V času pred epidemijo se je opremo prostorov, ki so namenjeni videokonferencam večih udeležencev na eni lokaciji, urejalo dolgoročno, običajno več mesecev. Z epidemijo so se zahteve po videokonferencah nepredstavljivo povečale in zahtevajo hitre rešitve, zato za hibridne videokonference najprej iščemo zasilne rešitve.

Učencem doma ne moremo v celoti pričarati vzdušja učilnice. Učenci imajo doma zelo različne pogoje za spremljanje pouka in učitelj na to nima neposrednega vpliva, zato se je potrebno zavedati, da je za kakovostno učenje od doma ključnega pomena tudi ustrezna stopnja samoregulacije pri učencih. Pri poučevanju je zato smiselno več pozornosti nameniti tudi spremljanju in usmerjanju učencev v razvoj samoregulacijskih spretnosti, saj se sicer lahko zgodi, da bo učitelj vložil ogromno truda v pripravo in izvedbo poučevanja, vendar učenec, ki ni zmožen ustrezno samoregulirati svojega učenja, ne bo učno napredoval. Kljub temu se lahko potrudimo, da je učna ura kar se da kakovostna. V prispevku si bomo ogledali nekaj rešitev, kako lahko z videokonferenčnim sistemom Arnes Zoom dogajanje v učilnici zajamemo in posredujemo učencem, ki so doma.

V večini šol so nas, učitelje, opremili z računalniki, ki imajo vgrajeno kamero ali pa ločeno kamero USB. Vzemimo to kot osnovo za pripravo “hibridnega pouka”, kjer del učencev spremlja pouk od doma, del pa iz razreda. Naše vodilo bo enostavnost in hitrost priprave rešitve.

Računalnik in kamera

V primeru, da imamo na voljo le računalnik s kamero, so naše možnosti precej omejene. Na računalniku se prijavimo v konferenco Arnes Zoom in vanjo povabimo učence, ki so doma. Klasični mikrofoni, vgrajeni v prenosne računalnike in navadne kamere USB imajo domet lovljenja zvoka v razdalji od enega do treh metrov. Prenosni računalniki imajo navadno kamere, ki imajo nižjo ločljivost in slika te kamere pogosto ni jasna. Vseeno lahko poskrbimo za boljšo sliko tako, da računalnik obrnemo proti tabli in stran od oken. Tako bomo, sploh v primeru bele table, zmanjšali neželen odsev. Kamera bo tudi bolje ostrila sliko. 

Da bi učencem doma omogočili spremljanje pouka na takšen način, moramo poskrbeti, da bo zajem zvoka in slike čim bolj kakovosten. Zato je pomembno, kje se gibamo in kako smo obrnjeni. Pri postavitvi, ko boste obrnjeni proti tabli ali preveč oddaljeni od prenosnika, vas učenci ne bodo slišali. Šum v razredu bo igral veliko vlogo pri razumevanju vašega glasu. Prav tako učenci doma ne bodo slišali sošolcev v razredu. Pri takšni postavitvi naj učitelj pouk načrtuje tako, da bo razlago izpeljal z mesta, kjer je zajem zvoka in slike še dovolj kakovosten in naj ob tem pripravi še projekcijo, da bodo učenci lahko spremljali razlago ali del nje tako verbalno kot na projekcijskem platnu. Projeciran ekran lahko vključite v Arnes Zoom s pomočjo deljenja zaslona. Kamera prenosnika sicer pisanje po tabli zajame dovolj dobro, da lahko beremo. Težava je kot, pod katerim skušamo zajeti tablo in površina table, ki jo s takšno kamero lahko zajamemo. Pozorni moramo biti tudi na morebiten odsev luči na tabli.

V teoriji se nam velikokrat zdi, da je slika tista, ki igra bistveno vlogo pri prenašanju pouka v domove učencev. Toda šele, ko zvok ne deluje kot bi moral, zares ugotovimo, da temu ni tako. Zato je prva logična nadgradnja izboljšava zvoka, ki potuje od nas k učencem.

Oprema je mogoče že na šoli

Nekatere šole imajo multimedijsko opremo namenjeno šolskim prireditvam in ozvočenju nastopajočih. V kolikor se je za ožičenje nastopajočih uporabljalo naglavne ali kravatne mikrofone, obstaja verjetnost, da takšne mikrofone lahko priklopite tudi na svoj računalnik. Tipično so ti mikrofoni brezžični in sestavljeni iz sprejemnika in oddajnika. Sprejemnik namesto v mešalno mizo priklopite v svoj računalnik. Pri tem morata imeti vaš računalnik in mikrofon, v tem primeru sprejemnik, možnost priklopa preko vtičnice AUX-a. To se lahko zdi zahtevno, a bo vaš informatik vedel, če lahko mikrofone uporabite v ta namen.

Morebitna oprema, ki jo šola že ima

Dvoranski mikrofoni so navadno dinamični in imajo kratek domet, saj mora biti govorec zelo blizu mikrofona in so nerodni za prenašanje. Kravatni ali naglavni mikrofoni so bolj uporabnii. Uporabite lahko tudi mikrofon, ki ga na predstavi uporabite za ozvočenje zbora. Navadno gre za kondenzatorski mikrofon, ki ima večji domet. Preverite, ali je mogoče takšen mikrofon priklopiti tudi na vaš računalnik.

Pri uporabi kravatnega mikrofona se lahko zanesete na res kakovosten zvok. Omeniti pa velja, da bodo učenci doma slišali le vas in ne sošolcev iz učilnice. Zato ne pozabite, da vsa vprašanja, ki jih naslovijo na vas učenci iz razreda, jasno ponovite na glas in nato odgovorite. Prav tako kravatni mikrofoni niso najboljša izbira za učitelje, ki se veliko gibajo, saj se lahko premikajo in začnejo drgniti ob oblačila, kar povzroča šum in nerazumljivost govora.

Boljši zvok

V kolikor lahko na šoli priskrbite kakšen kos dodatne opreme, vam priporočamo, da preverite ponudbo USB ali brezžičnih konferenčnih mikrofonov. Nam se je najbolje izkazal brezžični mikrofon bluetooth, za katerega smo odšteli dobrih sto evrov. Pri nakupu mikrofonov je dobro, da pazite na čim večji domet. Pogosto je namesto dometa v specifikacijah navedeno, za koliko oseb so namenjeni. Takšni mikrofoni se navadno uporabljajo v videkonferenčnih sobah. Domet naj bo vsaj 5 m ali namenjen za vsaj štiri osebe. Žal iz specifikacij težko vidimo, kateri mikrofon se bo dobro obnesel in je lažje zaupati mnenjem kolegov. Nekateri mikrofoni imajo tudi vgrajeno filtriranje šuma, kar je zaželen dodatek. V kolikor boste imeli mikrofone stalno v učilnici, lahko preverite možnost nakupa sistema stropnih mikrofonov. So pa takšni sistemi nekoliko dražji.

Zunanji USB mikrofon za boljši zajem zvoka

Prednost konferenčnih mikrofonov je boljši zajem zvoka iz prostora. Doma vas bodo učenci dobro slišali ne glede na to, ali boste obrnjeni proti učilnici ali tabli. Prav tako bodo, vsaj za silo, slišali tudi svoje sošolce. Za popoln zajem zvoka iz učilnice bi morali namestiti več konferenčnih mikrofonov, ki bi stali na mizah učencev, na katedru in na tabli ali pa sistem stropnih mikrofonov.

Omeniti je potrebno, da veliko vlogo igra tudi t.i. akustičnost prostora. Čim manj je v učilnici odmeva, tem bolj jasen bo zvok. Če imate npr. v učilnici zavese, bo zvok boljši, če bodo zavese zagrnjene.

Kaj še lahko uporabite?

Sicer smo avtorji članka enotnega mnenja, da bi morala opremo za poučevanje priskrbeti šola in se tudi zavedamo dejstva, da je to v nekaterih primerih težko. Zato lahko, če nimate zadržkov, uporabite tudi kak kos opreme, ki jo imate doma.

Nam se je, v kombinaciji z aplikacijo Arnes Zoom, najbolje obnesla slušalka bluetooth. Zelo poenostavljeno lahko rečemo, da slednja deluje podobno kot naglavni mikrofon. Z njo se povežete na mobilno napravo, ki jo vključite v konferenco. Uporaba tablice ali mobilnega telefona ima še dodatne prednosti, ki jih bomo predstavili v naslednjem poglavju.

S slušalko bluetooth vas bodo učenci doma dobro slišali. Sicer so navadno frekvence mikrofona te slušalke nekoliko okleščene, saj je primarno namenjena telefonskim klicem, a to poslušalcev doma ne bi smelo preveč motiti. Ponovno pa takšen mikrofon ne bo dobro zajel zvoka okolice, torej ostalih učencev v razredu.

Za zajem zvoka lahko uporabite tudi zunanje mikrofone, ki so v uporabi pri fotoaparatih DSLR ali pametnih telefonih in tablicah. Takšni mikrofoni imajo navadno boljši domet. Delujejo pa usmerjeno, kar pomeni, da najbolje zajemajo zvok ki se širi direktno proti njim.

Kako do boljše slike?

Intuitivno sklepamo, da boljšo sliko dosežemo z boljšo kamero, a je takšna oprema navadno težko dostopna. Kot dodatno kamero lahko v učilnici uporabimo mobilni telefon ali tablico. Te naprave imajo navadno bistveno boljše kamere kot računalniki. Njihova prednost je tudi, da so majhne in priročne. Tako jih lažje postavimo, da zajemajo želeni kot. Z namenskim stojalom lahko veliko bolj učinkovito zajamemo tablo, ali pa dodatno kamero usmerimo proti učencem.

Primer USB kamere na stojalu

Z uporabo mobilnega telefona ali tablice ob dodatni kameri dobimo tudi dodatni mikrofon. Zato moramo paziti, da imamo na računalniku ali telefonu izklopljen mikrofon, da ne pride do mikrofonije, oziroma neprijetnega piskanja. V kolikor nimate zunanjega mikrofona, se včasih telefon bolje znajde v tej vlogi kot računalnik, zato priporočamo, da uporabo mikrofona v telefonu preizkusite. Ti mikrofoni navadno nimajo dometa, ki je večji od 1,5 metra. Pazite, da imate telefon zunaj ovitka, da ta ne zakriva enega od mikrofonov vaše naprave.

Dodatna kamera USB

Z dodatno kamero pridobite na dinamiki, saj se osvobodite nepraktične kamere na vašem prenosnem računalniku. Vseeno pa z nakupom dodatne navadne kamere ne pridobite bistveno boljše slike. Menimo, da je slika iz telefona primerljive kvalitete, ali pa še boljša. Zato je smiselno pogledati malce širše, na trg kamer PTZ, ki so namenjene snemanju pouka.

V grobem imamo dve vrsti namenskih kamer. Kamere, ki podpirajo samodejno sledenje in kamere, ki jih upravljamo ročno, navadno s pomočjo daljinskega upravljalnika. V obeh primerih takšno kamero namestimo na zadnjo stran učilnice ali na sredino učilnice, na primer pod projektor. Takšna kamera mora biti vsaj FullHD ločljivosti in imeti vsaj 10-kratni optični zoom. V primeru, da kamera nima sledenja, je dobro, da si zna zapomniti vsaj dva položaja, ki ju lahko učitelj aktivira s pritiskom na gumb. Prednost takšnih kamer je kakovostna slika ter svoboda gibanja predavatelja, saj lahko zajamejo celotno učilnico.

Zunanja kamera s podporo samodejnemu sledenju učitelju

Poznamo več vrst kamer, ki znajo slediti udeležencem. V nekaterih primerih mora imeti predavatelj tako imenovani sledilnik in kamera sledi tej napravi. Nekatere kamere za sledenje uporabljajo tehnologijo prepoznavanja obraza ali prepoznave oblike telesa, spet druge pa sledijo viru zvoka. Nam se zdi, da je pri takšnih kamerah pomembna funkcionalnost možnosti conskega sledenja. Tako kamera prepozna v kateri coni se nahaja govorec, cone pa definirate sami. Najbolje cone nastavimo na dele table, saj to omogoča učencem, ki delajo od doma, tudi branje iz table, ker se slika ne premika neprestano.

Pri našem testiranju so se dobro odrezale tudi kamere, ki ne omogočajo sledenja. S tem, ko smo kameri dodali nekaj položajev, ki si jih je zapomnila, smo lahko učencem doma posredovali vse potrebne informacije. Pritiskanje na gumbe za spremembo scene ni pretirano moteče, je pa potrebno o tem razmišljati med poukom.

Uporaba takšnih kamer je seveda nesmiselna v primeru, da nimamo primernega mikrofona. Zato je skoraj nujna kombinacija z ustreznim mikrofonom. Na tej točki pridemo do namenskih videokonferenčnih sistemov.

Videkonferenčni sistemi

Za lažje razumevanje delimo konferenčne sisteme na dve kategoriji. Na sisteme, ki so sestavljeni iz večih komponent: ločena kamera, mikrofoni, zvočniki, ki so povezani v skupno enoto in na sisteme »vse v enem«, ki združujejo v eni sami enoti mikrofon, kamero in zvočnike. Oboje lahko naprej razdelimo na sisteme, ki delujejo samostojno brez računalnika in sisteme, ki jih moramo priklopiti na računalnik.

Sistemi, ki delujejo brez računalnika so preprostejši, saj imamo eno komponento manj. Njihova slabost pa je, da videokonferenčni sistem Arnes Zoom za delovanje takšnega sistema potrebuje posebno licenco, ki jo je potrebno kupiti ločeno.

Videokonferenčni sistemi, sestavljeni iz več komponent, imajo to prednost, da lahko vsako komponento v razredu postavimo, kot si želimo. Kamero lahko damo na zadnjo stran učilnice, mikrofone razporedimo pri katedru, zvočnik pa nad tablo. V tak sistem lahko povežemo tudi sliko projektorja in jo po potrebi pošljemo učencem, ki so doma. Za namestitev takšnega sistema v učilnico je potreben čas in premislek, ko pa je sistem enkrat nameščen, bo upravljanje z njim nadvse enostavno.

Večkomponentni videokonferenčni sistem

Sistemi, ki imajo vse komponente v eni, se nam zdijo smiselni v kombinaciji s televizijo ali interaktivnim zaslonom. Vse skupaj postavimo na eno stojalo. Interaktivni zaslon v povezavi s tem sistemom lahko uporabimo tudi kot belo tablo, učencem doma pa ga delimo in omogočimo, da tudi oni pišejo po njem. Takšen sistem je celovit in zahteva nekoliko manj priprav. Prav tako ga je lažje premikati med učilnicami. V kolikor ga obrnemo proti sebi, interaktivnega ekrana ne moremo več uporabljati kot tablo. Lahko pa preko njega spremljamo učence, ki so doma. Kamere v takšnih sistemih so dovolj dobre, da bo slika iz table dobro berljiva. Nekateri sistemi omogočajo tudi priklop več kamer. Tako lahko ena kamera snema učitelja, ko je obrnjen proti tabli, druga pa se samodejno preklopi, ko se učitelj obrne proti učencem v učilnici.

Videokonferenčni sistem tipa “vse v enem”

Kaj pa zvok?

V kolikor imate na voljo ozvočenje, ki je že v razredu, ga je najbolje uporabiti. Vgrajeni zvočniki računalnika verjetno res niso dovolj. Vsak dodatni zvočnik bo težavo rešil. Dobro se je izkazal bluetooth zvočnik z vsaj 4 W moči.

Kako naprej?

Napredne rešitve seveda niso stvar učitelja, ampak organizacije šole oziroma pri nas tudi ministrstva. Šolam bo potrebno omogočiti pridobitev potrebne opreme, če bodo pouk izvajale hibridno, še posebej, če bo to dlje časa. Učiteljem je potrebno kar se da olajšati uporabo potrebne opreme, da se bodo lahko bolje osredotočili na samo poučevanje in ne na uporabo opreme. 

Pri hibridnem poučevanju je potrebno poudariti, da imamo dejansko dvojno poučevanje: poučevanje na daljavo in poučevanje v učilnici in le to poteka hkrati ter mora biti še medsebojno usklajeno tako, da so v poučevanje  kar se da enakovredno vključeni oddaljeni učenci in učenci v učilnici. Omogočena mora biti tudi primerljiva interakcija med vsemi oddaljenimi učenci in učenci v učilnici, ne le med učiteljem in učenci.

Sami bomo v nadaljevanju pripravili nekaj video primerov posameznih postavitev.

Vsekakor se zavedamo, da poučevanje ni zgolj proces, v katerem učitelj frontalno razlaga, sliši učence in jim odgovarja. Del učne ure je tudi samostojno delo učencev, reševanje nalog in podobno. Učitelj v razredu delo učencev spremlja s tem, da se pomika po razredu in jim pomaga. Pri tistih od doma bo tudi ta del otežen in zato svetujemo uporabo klepetalnice v Arnes Zoomu za morebitna vprašanja in oddajo zapisa snovi ali domače naloge preko spletne učilnice, ko je to potrebno.

Matija Čufer, Arnes
David Vrtin, Arnes 
Anja Knežević, OŠ Gradec
asist. dr. Alenka Žerovnik, Pedagoška fakulteta – Univerza v Ljubljani
prof. dr. Jože Rugelj, Pedagoška fakulteta – Univerza v Ljubljani
Janko Harej, ŠC Nova Gorica

3 thoughts on “Oprema za hibridno poučevanje

  1. Martina
    11. 12. 2021 at 20:50

    Zelo zanimiv prispevek, saj se v tem času pogosto soočamo s takšnim načinom poučevanja in nam je v veliko pomoč. Sicer za tabelske slike poskrbim tako, da jim naložim v spletno učilnico, saj se izognem temu, da se ne bi slika dovolj izostrila ali pa bi “bleščala”.

    1. Mateja
      15. 12. 2021 at 21:00

      Se strinjam z zgoraj napisanim, jaz občasno uporabim v sklopu videokonference še orodje Whiteboard, tako da pisanje po e-tabli lahko v živo spremljajo tisti doma, tisti v šoli pa preko projektorja.

  2. Mateja
    14. 12. 2021 at 21:46

    Pozdravljeni,
    hvala za nasvete in ideje, kako takšen pouk izkoristiti na najboljši možni način.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja