PROJEKTNI DAN DRUGOŠOLCEV NA OŠ LESIČNO

Slika 1 Urejanje z mehurcki 1

Slika 1 Urejanje z mehurcki 1

Učenci 2. razreda OŠ Lesično so realizirali projektni dan, na katerem so razvijali temeljne vsebine RIN. Osrednja tema dneva je bila čas, dejavnosti pa so bile zasnovane tako, da so učenci skozi igro in raziskovanje spoznavali računalniško razmišljanje ter osnovne algoritme. Z mTiny robotkom so se otroci že srečali, medtem ko so bile nekatere aktivnosti, kot sta geo drevo in neurejeno urejanje, zanje povsem nove.

Učenci so se na začetku razvrstili po abecedi svojih imen z metodo urejanja z mehurčki in se tako razdelili v skupine po 2 oz. 3.  Skozi igro so se tako srečali s konceptom urejanja podatkov.

Vsaka skupina je nato sestavila mrežo iz blokov, ki pripadajo kompletu mTiny-a in v mrežo postavila jajčka treh barv, v katerih so bila vprašanja, ki so se navezovala na čas (meseci, prazniki, deli dneva). Vsak učenec je z daljincem vodil robotka do svoje barve jajčk in odgovoril na vprašanje, ki se nahaja v jajčki.

Nato so iz blokov sestavili pot, pri čemer so morali vanjo vključiti smiselne slike, ki so prikazovale zaporedje dogodkov – kaj se je zgodilo najprej, potem in nazadnje. Za to pot so morali programirati robotka.

Na hodniku je bilo pripravljeno geo drevo. S pomočjo geo drevesa so učenci odkrivali in sestavljali  besede in besedne zveze, kar je krepilo logično mišljenje in sistematično iskanje rešitev.

Neurejenega urejanja so se učenci lotili v telovadnici.  V dveh skupinah so  urejali števila. Spoznavali so algoritme za vzporedno  urejanje in bili pri tem telesno aktivni.

Operacionalizirani učni cilji SPO, SLJ, MAT in ŠPO, na katerih je bil poudarek so bili sledeči:

  • Učenci razumejo in opisujejo potek dogodkov s pomočjo časovnih prislovov (najprej, potem, nazadnje) ter izraze za časovno opredeljevanje (prej, potem, meseci, letni časi);
  • povezujejo navidezno gibanje Sonca z dnevnim časom in ustrezno uporabljajo koledar;
  • sledijo zaporednim navodilom, jih oblikujejo ter se po njih premikajo v prostoru in na ravnini (mreže, poti, labirinti);
  • razvijajo strategije orientacije v prostoru in na papirju ter krepijo logično razmišljanje pri premikanju po načrtovanih poteh;
  • sproščeno izvajajo naravne oblike gibanja v različnih pogojih in razvijajo zmožnost sodelovanja pri reševanju nalog;
  • pri izvajanju dejavnosti upoštevajo pravila varnosti in se v skupinskem delu vedejo strpno ter prijateljsko.

Cilji, v povezavi z algoritmi in programiranjem, ki so jim sledili pri poteku projektnega dne:

  • Učenci razumejo, da marsikatero dejavnost, ki jo opravljamo v  vsakdanjem življenju, opravljamo po točno določenih navodilih in tako sledimo in ustvarjamo različne procese. 
  • Vidijo, da se lahko urejanja sicer lotijo intuitivno, neformalno in neorganizirano, ali pa sledijo navodilom, ki jih zanesljivo pripeljejo do cilja; na ta način se srečajo z idejo formalno podanih navodil – algoritmom. 
  • Spoznajo idejo “kodiranja”: podatke lahko zapisujemo različno učinkovito, z različno dolžino zapisa.
  • Vedo, da računalniki sledijo natančnemu zaporedju navodil in s tem avtomatizirajo naloge. 
  • Spoznajo vzporedne algoritme: vidijo, da je mogoče določene postopke organizirati tako, da jih lahko izvajamo (računamo) vzporedno, če so za to na voljo ustrezni viri (v računalniku več procesorjev ali procesor z več jedri, v primerih iz te aktivnosti pa več ljudi, nogometnih igrišč, plošč na kuhalniku).
  • Zavedajo se, da pri delu in igri sodelujemo in si pri tem razdelimo naloge prav tako kot pri razvoju programov ljudje sodelujemo. Razvijamo jih z določenim namenom, npr. za izražanje idej ali za reševanje problemov.
  • Učenci načrtujejo zaporedje korakov (algoritem) za premikanje mTiny robotka od ene kartice do druge, da sledi zgodbi. S tem pridobijo osnovno razumevanje programiranja kot podajanja natančnih navodil napravi.
  • Spoznajo pomen sodelovanja in razdeljevanja nalog pri delu in pri igri.

AKTIVNOSTI PROJEKTNEGA DNE

1.     Urejanje z mehurčki in oblikovanje skupin

Učenci so se razvrstili po abecednem vrstnem redu svojih imen. S tem so spoznavali osnovni princip urejanja podatkov, ki je ključen v računalništvu. Nato so se po vrstnem redu združevali v dvojice oz. v trojice in tako oblikovali dvojice oz. trojice za nadaljnje naloge.

Slika 1 Urejanje z mehurcki 1
Slika 1: Urejanje z mehurčki

2. Programiranje poti z mTiny robotki

Vsaka skupina je prejela komplet mTiny in sestavila mrežo iz vseh blokov. Na mrežo so postavili jajčka treh različnih barv, ki so vsebovala vprašanja povezana s časom (meseci, prazniki, deli dneva ipd.). Vsak učenec je izbral svojo barvo in nato z daljincem usmerjal robotka do ustreznega jajčka, kjer je odgovoril na vprašanje, ki se je nahajalo v jajčki.

Slika 2 Robotka je bilo potrebno usmerjati z daljincem
Slika 2: Robotka je bilo potrebno usmerjati z daljincem
Slika 3 V jajcki so se skrivala vprasanja
Slika 3: V jajčki so se skrivala vprašanja
Slika 4 Z odgovori so ucenci dopolnjevali valj in tabelsko sliko
Slika 4, 5, 6, 7: Z odgovori so učenci dopolnjevali valj in tabelsko sliko

Po tej nalogi so učenci iz blokov sestavili poti, v katere je bilo potrebno vključiti smiselne slike in ponazoriti zaporedje dogodkov (najprej, potem, nazadnje). Vsak učenec je oblikoval svoj algoritem in preveril, ali robotek pravilno sledi zastavljeni poti. S tem so razvijali razumevanje zaporedja, logičnega razmišljanja in programiranja. Na koncu so svojo zgodbo predstavili vsaj eni drugi skupini, pri tem pa je bilo potrebno smiselno uporabiti besede najprej, potem in nazadnje.

Slika 5 Programiranje robotka.png
Slika 8: Programiranje robotka.png

3. Geo drevo – sestavljanje besed

V naslednji dejavnosti so učenci na hodniku uporabili geo drevo, kjer so po korakih sestavili besede, povezane s časom. S tem so učenci na interaktiven način spoznali strukturirano reševanje problemov, ki je pomembno tako pri  jeziku kot v računalništvu.

Slika 6 Uporaba geo drevesa
Slika 9: Uporaba geo drevesa

4. Neurejeno urejanje v telovadnici

Za zaključek dneva je v telovadnici potekala dejavnost “neurejeno urejanje”, kjer  so učenci v dveh skupinah urejali števila. Ta naloga je krepila razumevanje algoritmov urejanja, sodelovanje in sprejemanje strategij za reševanje problemov.

Zaključek

Projektni dan je bil izjemno dinamičen in poučen, saj so učenci skozi igro, gibanje in sodelovanje razvijali računalniško razmišljanje, preizkušali algoritme in se učili logičnega razmišljanja. Hkrati so skozi različne dejavnosti osvajali koncepte urejanja, zaporedja, programiranja in reševanja problemov, kar so na koncu znali tudi samostojno predstaviti.

Med vsako dejavnostjo so učenci prejemali sprotne povratne informacije:

  • Pri mehurčkastem urejanju so preverili, ali so se razporedili v pravilnem zaporedju.
  • Pri programiranju poti so preverjali, ali robotek pravilno doseže cilj.
  • Pri sestavljanju besed so morali ugotoviti pravilno besedo.
  • Pri urejanju števil so ugotavljali, ali so jih razporedili pravilno.

V preglednico, kjer so bili zapisani kriteriji uspešnosti, so po vsaki izvedeni dejavnosti narisali znak, kako so bili uspešni.

Slika 7 Samovrednotenje po opravljeni aktivnosti
Slika 10: Samovrednotenje po opravljeni aktivnosti

Napake so sproti analizirali in jih popravljali, pri čemer so si medsebojno pomagali, izmenjavali namige in razvijali veščine kritičnega mišljenja. Ves čas sem tudi sama spremljala njihovo delo, jih usmerjala, dajala sprotno povratno informacijo in jih spodbujala k iskanju vzrokov napak in iskanju izboljšav.

Na vprašanje Kaj so se naučili? So učenci odgovorili:

  • Naučila sem se smeri neba.
  • Spoznal sem, zakaj imamo na hodniku narisano geo drevo in kako na njem sestavljam besede.
  • Čisto sam sem delal z daljincem in sprogramiral robotka.
  • Naučili smo se urejati z mehurčki tudi po abecednem redu, ne samo števila. Naučili smo se, da moraš gledati tudi na drugo ali tretjo črko v imenu, če sto prve enake.
  • Naučili smo se, da moramo navodila poslušati, razumeti in razmišljati.

Razmišljali so tudi kje bo pridobljeno znanje uporabno?

  • Pomagalo mi bo, da se bom laže znašel v nekem kraju, na morju ali v gozdu in na zemljevidu.  
  • Pomagalo mi bo pri vseh opravilih, tudi pri pospravljanju sobe, saj je treba dobro premisliti, po kakšnem vrstnem redu se lotiš pospravljanja.
  • Če bomo sledili navodilom, bomo lažje delal pri pouku, pri kuhanju, pri učenju.

In kaj jim je bilo všeč?

  • Delo z robotki
  • Neurejeno urejanje v telovadnici
  • Geo drevo, da smo hodili in iskali besede.
  • Da je vsak sam delal z  robotki,  ko smo z robotki sestavljali zgodbo in ga programirali.
  • Ko smo z robotkom potovali do jajčke.
  • Delo v skupini, ker smo si lahko pomagali.

Kako so se počutili in bili motivirani?

Vse jim je bilo zelo zanimivo. Nad vsemi dejavnostmi so bili navdušeni. Bili so veseli, ker so sodelovali v skupini in si med seboj pomagali. Ker so si lahko pomagali so vsi pravilno odgovorili na vprašanja.

Karolina Hostnik Amon, prof. RP

Visited 21 times, 1 visit(s) today

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja